Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Sve o lokomotivama na ŽS kao i sa drugih uprava.

Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod Ante-vž » 16 Sep 2010 13:49

Železnice Srbije kupuju 15 novih višesustavnih električnih lokomotiva kreditom EBRD-a.

Više:

http://www.szz.hr/100-mil-eura-od-ebrd- ... ice-srbije

http://www.seebiz.eu/sr/kompanije/trans ... 91953.html


Hoće li se to stvarno realizirati? Mišljenja kolega iz Srbije? Mišljenja ostalih forumaša?

Bok!

Ante
Ante-vž
 
Postovi: 2
Pridružio se: 14 Sep 2010 15:23

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-

Postod hadzibane » 17 Sep 2010 15:51

Pozdrav Ante i dobro došao na Forum! :gore:

Priča se o tim višesistemskim lokomotivama već godinama.Prvo je trebalo nabaviti tri,sad petnaest...Uglavnom,dok ih ne vidim u saobraćaju na prugama ŽS,ne verujem.

Po mom mišljenju to su ČISTE bačene pare,ali ko mene i ostale pita.Koji će nam to đavo?!SVE uprave u okruženju imaju isti sistem 25 kV,50 Hz i ne vidim razloga zašto arčiti pare poreskih obveznika na 15. jedinica...

To je sve po onoj narodnoj poslovici:"Videla žaba da potkivaju konja,pa i ona pružila krake..."

Sve u svemu - GLUPOST!

No,to je moje lično mišljenje.
Tito,Marks i Engels - Emerson,Lake & Palmer

Čika Jova deci...A Čika Nemanja DVA deci...
Korisnikov avatar
hadzibane
 
Postovi: 1067
Pridružio se: 04 Feb 2009 21:59
Lokacija: Sombor

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-

Postod 441-704 » 17 Sep 2010 19:45

Šta da se kaže na sve ovo...
-Prvo bi bilo red da se dotera pružna infrastruktura,pa tek nakon toga da se krene u obnovu voznog parka.
-U toku su tenderi za nabavku DMV,EMV i sad višesistemskih lokomotiva...sa aspekta struke ovo pozdravljam jer će mi biti drago da odem u penziju sa nekog normalnog vozila...ipak je i to bitno.
-Da li trebaju...trebaju sigurno jer će se interoperabilnost ostvariti tek posle toga...najviše će se te lokomotive koristiti ka Pešti i Beču,manje ka Sloveniji i Austriji,no bez obzira na to smatram da je kupovina dobar potez.
-Ko će pobediti na tenderu?
I to je interesantno...treba videti šta nama treba...po meni Taurus ne,jer je svugde u okruženju brzina do 160 km/h...logičko bi bilo da se kupe Helge i Traxxove lokomotive...evo i MAV obnavlja svoju flotu sa Traxxom,odustali su od Taurusa...no nikad se ne zna...priča se da je Simens već kaparisao i servisni centar za ovaj deo Evrope pod uslovom da dobije posao.
yesterday is history...tomorrow is a mystery...today is fate
IF I WERE A TRAIN,I`D BE LATE AGAIN
Korisnikov avatar
441-704
 
Postovi: 628
Pridružio se: 04 Feb 2009 20:18
Lokacija: Tu i tamo na prugama ŽS...

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod damir661 » 03 Okt 2010 21:51

Obicno izbegavam da se izjasnjavam po pitanju visesitemskih lokomotiva, jer je tema jako diskutabilna, a nazalost
poucen iskustvima sa susednih foruma, cesto dobije politicku pozadinu, kritiku svega postojeceg i sl.

Ne znam koji je ovo po redu pokusaj najave visesitemskih lokomotiva za ZS, ali ovaj put su malo otisli korak dalje, uspeli su da tacno izracunaju da im za najavljenih 15 komada treba oko 65 milona evra, sto je pohvalno ma koliko banalno zvucalo.

Prvenstveno moram da se slozim sa tezom da je za ova nova cuda-tehnike potrebno srediti prvenstveno infrastrukturu, povecati brzine na iole pristojniji nivo, dok bi se za to vreme obucavalo osoblje i ispitale sve moguce ponude. Ovo poslednje je recimo posebno interesantno jer koliko znam ranije su se vucna sredstva kupovala tako sto se prvo ispitaju sva potencijalna resenja, narodski receno dok se svakoj lokomotivi ne izvadi dusa, a normalno bi se uzela ona koja najbolje zadovolji sve kriterijume za normlanu eksploataciju. No danas je sasvim druga stvar, ako gresim ispravite me, raspisuje se tender, javi se ko se javi, i ispada da na njemu pobedjuju ko da uslovno receno najbolju ponudu ma sta to znacilo (najjeftinija lok, najveca provizija i sl), dok se za kvalitetu poklanja najmanje paznje.


Cinjenica je da ce nas Evropa naterati da se uzmu visesistemske lok njihovih renomiranih prozivodjaca, bez obzira sto lok 25kV,50Hz mogu ici svuda unaokolo do negde Slovenije, Austrije i sl.
Dobra strana price je da ce se konacno, uzeti nesto novo, stare lok sa kolko-tolko zastarelim tehnologijama idu u zasluzenu penziju, masinovodje ce dobiti neke bolje uslove rada i sl, samo se nazalost opet postavlja pitanje, po koju cenu i ima li smisla
Korisnikov avatar
damir661
Moderatori
 
Postovi: 1124
Pridružio se: 04 Feb 2009 19:29
Lokacija: BEOGRAD

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod zlatan » 03 Nov 2010 01:57

Što se tiče ovih priča oko toga da li treba ili ne treba kupovati višesustavna vozila, to je stvarno duga priča. Moguće je napraviti nekoliko analiza, a ja lično vjerujem da je neki institut pri ŽS (CIP ili slično) uradio studiju ekonomičnosti i isplativosti nabavke ovakvih savrmenih mašina. Ljudi obično kada pričaju o ovome, kosa im se ježi na glavi, a obično su slabo upoznati sa svime što nova tehnologija nudi. Moguće je tu ozbiljno razmisliti i o eventualnoj polovičnoj nabavci, to ac/dc lokomotiva, a što običnih jednofaznih asinkronih lokomotiva. Nije da se sad pravim nešto pametan (ne zamjerite mi) ali zaista sam začuđen, da na svim ovim bivšim državicama (željeznicama) nema ozbiljnog smisla, da neko ozbiljno provede jednu takvu experizu, jer nije to samo „kupi novo“ i sve si riješio.

Što se tiče ponuda koje se danas mogu nači u EU, pa i šire, postoji nekoliko ozbiljnih modela, koji mogu adekvatno odgvovoriti na ŽS tržište, i njihove planove. Koji god da seizabere, u suštini nije loš model, ali opet ima bolji od boljega. Gledajući na perspektivu i razvoj ŽS-a, planirano povećanje maximalnih brzina na magistralnim pravcima, moglo bi se reći kako bi najveća brzina takvog vozila bila dostatna do 160 kmh. No, kada sagčedamo na ukupnu bilancu kod vozila koja mogu sa istim vučnim osobinama (vmax 200 ili 230 kmh) postići približne rezultate, onda se čovijek pita zašto onda ograničiti neki limit od vmax?

Mislim da je uprava dužna proračunati racionalno trošenje energije, paziti na bolju isplaniranost vučnih masa vlakova, pa bi i takve lokomotive mogle objektivno zadovoljiti parametre, približno rumunakama, mada opet mislim da bi vuča max tereta prema tabeli 7B ipak za ovakove Bo´Bo´lokomotive bila suvišna, tj ne najbolja za dugoročnu eksploataciju. U pitanju je dakle kontrola vozova, bolja ekonomizacija poslovanja, i dakako da takav model može doći u pitanje. Poljaci su me ugodno iznenadili sa svojim novim modelom DRAGON, kojega je uradila njihova tvornica ZNLE. Na bazi gl.okvira lokomotive Co´Co´ET22, urađen je novi model, odnosno IGBT asinkrona tranzistorska elektrolokomotiva snage 5 MW.

Od Siemensa su kupili dosta elektronike, okretna Co´Co´postolja, i uz neka svoja riješenja, tržištu predstavila njihov teretni model, koji koliko sam uspio vidjeti sa prezentacije (sa karakteristikama) i te kako zaslužuje sve pohvale. Postolja ima flexicol Siemens riješenje sa poluslobodnim hodom osovina 2-5, što vozilu omogućava iznimno malu potrošnju obručeva kotača, a duljina od 20.25m je sasvim pristojna za jedno šest osovno vozilo. Teška je 116t i ima osovni pritisak od 189,6 kN, što znači može voziti i na prugama gdje su osjetljiva opterećenja. Interesantni su podaci koji govore kako lok na usponu 10 promila (63km/h) može vući 2080t, što je sasvim krajnje korektno, pristojna masa, 2500t na 6 promila i V=74kmh, itd. Ovo je znak da se od domaćih stručnjaka može očekivati Poljska expanzija prema EU tržištu.

Za sada postoji dogovor kako će se 59 ovakvih istosmjernih lokomotiva uraditi za PKP tržište, no ZNLE nudi identičnu varijantu i jednofazne lokomotive, i to za prodaju!!!. Racionalna vučna snaga od 5000kw, i relativno mala masa, ne drže neku visoku cijenu izgradnje, pa je isplativo krenuti u takav projekt. Rumuni opet pokušavaju sa rumunkama uraditi jeftina asinkrona vozila, no njihove krute osobine postolja ipak odaju nedostatak za teške i brdske pruge. Bombardier nudi Bo´Bo´5600kw asinkrone modele u nekoliko varijanti, jednofazna građevna varijanta košta 3 mln €, a četrisustavana oko 4 mln €. Radi svoje kritične brzine od 73.8 kmh i vmax 140 kmh, mogu se smatrati danas u EU najboljom četri osovnom lokomotivom. Njena vučna sila od 268 kN kod 73.8 kmh, sasvim će opravdati djelomično i vuču na teškim usponima, itd.

malo od poljske lok Dragon fotki, autori mi nisu poznati, ali je preuzeto sa oficijelne ZNLE stranice

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod 441-704 » 03 Nov 2010 12:52

Zlatane hvala ti na ovim informaijama!
Ova lokomotiva mi deluje dosta dobro za ove naše prostore,sa Co-Co flexicol postoljima bi dobro služila na Barskoj pruzi,a i snaga joj je adekvatna za sadašnja opterećenja vozova,a najverovatnije ima i mogućnost upravljanja u sinhronu,ako bi trebala veća vučna snaga.
Tender još nije raspisan,no sigurno je da će biti dobrih ponuda,i nadam se da će naši izabrati najbolje rešenje za ove prostore.
yesterday is history...tomorrow is a mystery...today is fate
IF I WERE A TRAIN,I`D BE LATE AGAIN
Korisnikov avatar
441-704
 
Postovi: 628
Pridružio se: 04 Feb 2009 20:18
Lokacija: Tu i tamo na prugama ŽS...

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod 461 - 102 » 03 Nov 2010 17:00

prelepa masina...a i deluje primamljivije od taurusa i helge.....
461 - 208
Korisnikov avatar
461 - 102
 
Postovi: 141
Pridružio se: 27 Jul 2010 17:58

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod IIIALEKSANDARIII » 03 Nov 2010 17:02

461 - 208 je napisao:prelepa masina...a i deluje primamljivije od taurusa i helge.....

Meni bas i nije lepse su mi i Taurus i Helgra i Traxx ali izlged i nije vazan,vazno je sta je unutra.
Korisnikov avatar
IIIALEKSANDARIII
Moderatori
 
Postovi: 502
Pridružio se: 09 Avg 2010 14:19
Lokacija: Serbia Belgrade

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod 461 - 102 » 03 Nov 2010 17:07

jedina lepsa je rumunska phoenix i transmontana,a za ispravnost nekazem nista jer neznam kakva je...
461 - 208
Korisnikov avatar
461 - 102
 
Postovi: 141
Pridružio se: 27 Jul 2010 17:58

Re: Srbija kupuje 15 višesustavnih lokomotiva kreditom EBRD-a

Postod zlatan » 03 Nov 2010 17:40

441-704 je napisao:Zlatane hvala ti na ovim informacijama!


Poz Joso. Dosta sam komparisao ponuđene Bo-Bo i Co-Co modele, a ovaj poljski "Dragon" sam malo više analizirao, budući da je prema ponuđenim sepcifikacijama ovo u biti jedna šest osovna varijanta, nalik Siemensu ili Bomabardierovom Traxxu. Prevenstveno sam razmišljao i o teškim vučnim uslovima, poput Barske pruge, jer vučna sila ove lokomotive (imaju opciju da grade i AC 25kv/50hz lok) iznosi 300 kN pri 60 kmh, što je realno dovoljno da na 26dan/t) vuče 850t sa velikom lakoćom. Inače , da kažem da je unutrašnjost strojarnice gotovo identična Siemensovom modelu za Dance DSB EG3000, oprema je također u velikoj mjeri od Siemensa, a jedino je poljski ZNLE ubacio svoja nova riješenja.

Ne kažem da bi trebalo kupiti ovaj model, ali ako komparišemo vašu rumunku ŽS461 i DRAGON lokomotivu, razlike su očigledne, u korist novog Co-Co modela. Riječ je dakle o „teretnoj“ lokomotivi, koja sa savremenim tranzistorskim inverter-pretvaračima osigurava simetrični trofazni napon, a poznato je da su se baš ovi asinkroni motori pokazali kud i kamo bolje od kolektorskih istosmjernih motora. Čak je i unutrašnjost kabina dosta slična Siemens ili traxx modelima, naravno na ZNLE način projektirano. Uslovi rada su jako dobri, kabina je opremljena gotovo identičnim ergonometrijskim elementima spomenutih lokomotiva, što bi se moglo naslutiti kako bi ovo vozilo u dugoročnoj exploataciji bilo jedno savim odlično riješenje.

Bo-Bo modeli, poput OBB1216/SŽ541, sa reduktorima 200 do 230 kmh, ipak bi bili nedovoljno iskorišteni na teškim brdskim dionicama, pogotovo po kiši ili snijegu, a snijeg je za njih „smrt“. Zato sam i napisao kako bi možda bilo dobro razmisliti o tome da se u tenderu 15 lokomotiva, pronađe solucija za dva modela, možda i od istog proizvođača ali samo da su kompaktibilni. Npr Siemens već ima šest osovinsko riješenje, sa flexicoil postoljima Co´Co´6500kw, rađen u suradnji sa Krauss Maffei korporacijom 1999-2000 (13 kom.), i u paketu bi se moglo utrpati srazmjeran broj što Bo-Bo a što Co-Co lokomotiva, prema potrebama i funkcijama, koje bi obavljale na ŽS prugama.

Model DSB EG3000, Co´Co´6500kw/129-132t*/140kmh, nudi i te kako dobra polazišta. Ovaj model za Dance, nudi najveću polaznu silu od 411 kN, i trajnu od 305 kN pri 76.9 kmh (pronađoh na jednom linku, jučer). Ovih 305 kN kod 60 kmh, i 26dan/t nude 865t vučne mase (trajno), mada treba kazati da ove asinkrone ellok nemaju limita ni ograničenja, kada se radi o tome koliko dugo one mogu vući vlak najvećom silom od 411 kN. Tu jedino postoji limit u tome da se mora paziti da temp.rotora vm ne prelazi 135°C, jer se na +140°C gasi vuča, pa opet treba malo sačekati i onda nakon ohlađenja topline pokrenuti vlak, to kod DC kolektorskih motora nije do sad viđeno. U EDK sa rekuperacijom razvijaju do 400 kN najveće moguće kočne sile.

Kada to sad spustimo na pad 25 promila, to ispada da bi samo sa EDK, ova ellok Co-Co 6500kw, mogla održavati vlak mase do 1090t, pri brzinama do 55 kmh, odnosno cca 1300t pri brzinama do 45 kmh, ili do nevjerovatnih 1600t sa 20 kmh***. Znači, usput imate i veliku zalihu i rezervu za nedao Bog, da nešto krene po zlu. Kod lokomotive Bo-Bo ES64F4 „Helga“, isprobao sam nekoliko puta EDK sa vlakom na padu 25 promila. Došao sam do zaključka kako Helga može bez problema kočiti cca 600t sa 60 kmh, 750t sa 50 kmh, 900t sa 30 kmh itd. Ovo govorim o slučaju da je je zračno kočenje vlaka dovedeno u opasnost. Što se tiče Traxx MS AC2, Bo-Bo 5600kw/*87t/140kmh, ova ellok razvija 268 kN pri 73,8 kmh, znači skoro identično Helgi, ali je nominalna brzina manja za 10 kmh (Helga 84kmh), i zbog te niže nom.brzine, Traxx je nešto bolji od Siemensa, ali svejedno, ako bi ŽS htio ekonomičnu vuču vozova, onda je svakako najbolje sprezati dve ellok u tandemu, a to opet ima svoje nedostatke.

Pozdrav
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Sledeća

Povratak na Lokomotive

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 4 gostiju

cron